اخبار ومقالات

جت پرینتر صنعتی چیست؟

جت پرینتر صنعتی چیست؟

تاریخچه:

 تکنولوژی چاپ جت-جوهر در قرن بیستم توسعه یافت و در اوایل دهه 1950 بصورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت و شرکت هایی مانند : Epson ، Hewlett-Packard ، Canon اقدام به تولید پرینتر با استفاده ازاین تکنولوژی کردند و نسل اول چاپگرهای امروزی را به بازار عرضه کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معنا شناسی :

جت پرینتر هم مثل خیلی از چیزهای وارداتی دیگر بعد از ورود به ایران از industrial inkjet printer فقط جت پرینتر آن مورد استفاده قرار گرفت و مرسوم شد.

در زبان انگلیسی industrial inkjet printer محدوده بزرگی از دستگاههای چاپ را شامل میشود و بیشتر به تکنولوژی آن اشاره دارد.

نکته :

معنی inkjet انجام چاپ به وسیله اسپری جوهر با هدایت الکتریکی را جت-جوهر می گویند.

کلمه ای که ما بعنوان جت پرینتر استفاده میکنیم و دستگاههایی که بعنوان جت پرینتر میشناسیم در سطح دنیا coding & marking printer هستند و در فارسی کدزن کلمه مناسبی برای آن است.

همه این بحث مطرح شد تا ما به اینجا برسیم و بتوانیم توضیح دهیم که در فارسی جت پرینتر هیچ ربط و اشاره به پاشش جوهر ندارد و به جت پرینترهای حرارتی و لیزری هم جت پرینتر گفته میشود.

کارکرد:

از بحث کسل کننده معنا شناسی که رد شویم به کارکرد و وظایف این دستگاهها وارد میشویم. نام جت پرینتر با تولید گره خورده است و وظیفه آن انجام کدزنی و چاپ روی محصول در آخر پروسه تولید است. برای استفاده از جت پرینتر بعضی از صنایع الزام قانونی دارند و بعضی هم برای انجام برندینگ و حفاظت از محصول آن را انجام میدهند.

نمونه چاپ جت پرینتر صنعتی

تاریخ تولید و انقضا روی محصولات غذایی واضح ترین مثال برای نمونه چاپ جت پرینتر است

اما میتوان گفت بیشتر محصولاتی که شما میبینید شامل یک چاپ میشود که توسط جت پرینتر انجام شده است.

همه جت پرینترها شامل تعدادی خصوصیت  فارق از برند میشوند:

تک وظیفه ای هستند:

جت پرینترها فقط برای کدزنی طراحی شده اند و از آنها برای چاپ عکس و اطلاعات با حجم و کیفیت بالا نمیتوان استفاده کرد.( شاید بتوان استفاده کرد اما راه حلهای بسیار ارزانتری هستند که توجیه استفاده از آنرا نابود میکند)

جوهر :

جوهر ها زود خشک هستند و بر پایه مواد شیمیایی فراری مثل MEK ، استون ، هگزان و غیره ساخته میشوند.

سرعت :

در همه جت پرینترها سرعت چاپ یک مزیت محسوب میشود. و الان دستگاههایی با سرعتهای بسیار بالا (1000متر بر دقیقه) موجود هستند.

چاپ اتوماتیک :

مزیت جت پرینترها انجام کدزنی و چاپ اطلاعات متغییری مثل تاریخ تولید، بارکد و غیره بصورت اتوماتیک بدون دخالت کاربر است.

دوام :

جت پرینترها در محیطهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند و عموما دارای درجه حفاظت و دوام صنعتی بالایی هستند و این نمره ها هرچقدر بالاتر باشد بهتر است.

در نوشته ی بعد به انواع تکنولوژیهای مورد استفاده در جت پرینتر اشاره میکنیم.