اخبار ومقالات

تاریخچه جت پرینتر

تاریخچه جت پرینترهای صنعتی

 

 

مشاوره و راهنمایی در خصوص انواع مختلف دستگاه های جت پرینتر

مطالبی که در این صفحه می خوانید حاصل سالها تحصیلات آکادمیک و تخصص و تجربه در کارخانجات تولیدی می باشد . لذا این مطالب بدون هیچ گونه غرض ورزی بیان می شود .چنانچه اطلاعات دیگری برای بیان مطالب دقیق تر و جامعه تری دارید میتوانید آنرا با ما در میان گذاشته تا آنها را در این مطالب این قسمت منعکس کنیم .

دستگاه های جت پرینتر در حدود دهه 1970 میلادی برای اولین بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند و سپس شرکتهای در انگلستان ، فرانسه و آلمان گوی سبقت را از آنان ربودند . شرکتهای نظیر دومینوی انگلستان ، ایماژ فرانسه و یا لینکس و ویلت انگلستان و یا حتی کمپانی EBS آلمان .
با ادامه یکه تازی شرکتهای فوق و انحصار طلبی روز افزون آنها نسل جدیدی از دستگاه در اوایل قرن جدید وارد بازار شد . که از سیستم های ساده تر دقیق تر و کاربری راحت شروع به فعالیت نمودند. عدم وجود قطعات مکانیکی ( پمپ ها، والو های برقی، فیلتر های متعدد و استهلاک پذیر که در واقع پاشنه آشیل محصولات اولیه این کمپانی های بودند و قیمت های بسیار پایین و ایده ال برای اکثر کارخانجات در سراسر دنیا همگی باعث رونق روز افزون شرکتهای جدید شدند اما آنان نیز دارای مشکلات خاصی بودند .

اما دستگاه های جدید نمی توانستند پاسخگوی تمامی نیازمندیهای کارخانجات باشند . هد چاپگر این دستگاه ها به راحتی آسیب دیده و از کار می افتد و تعویض آن نیز فقط کار مهندسین کار آزموده بود پس زمان به سرعت برای کارخانجات می گذشت و محصولات آنان بدون درج اطلاعات توسط جت پرینتر بود . همچنین با توجه به نواسانات برق این دستگاه ها دچار مشکلاتی در خصوص عملکرد بهتر می شدند و نیاز به ریست کارخانه می شدند و از آنجا که برنامه نویسی برای آنها خیلی ساده و راحت نبود مشکل بزرگی پیش می آمد . این موارد باعث شده بود تبلیغات بسیار بدی از سوی شرکت های اولیه برای این نسل از جت پرینترها بوجود آید .

به هر صورت بعد از مدتی کشمکش شرکت های جدید توانستند مشکلات مربوط به نواسانات برقی را با توجه به موارد مختلف به کنترل دستگاه خود در بیاوردند و دیگر نیاز به ریست کردن پی در پی وجود نداشت .آنها متوجه این مهم نیز شدند که هد دستگاه باید در محفظه بسیار خاصی تحت محافظت قرار گرفته تا به سادگی با محصول در حین کار برخورد نکند. با این شرایط دیگر هد ها می توانستند مدت بیشتر کار کنند ، و سیر صعودی فروش را در دنیا به خود اختصاص دهند ، اما شرکتهای اولیه نیز در این میان بیکار ننشستند.

 

شرکت های سازنده:

شرکت های سازنده دستگاه های جت پرینتری نسل دوم در اقدامی بسیار جالب توانستند جت پرینتر های خود ( چاپگرهای صنعتی ) خود را به کامپیوتر ارتباط دهند . این بدان معنا بود که این دستگاه ها می توانستند با فونتهای مختلف و زبان های متنوع بر روی محصولات چاپ کنند یعنی همان چیزی که دستگاه های نسل اول از آن محروم بودند . حالا بازار جهانی جت پرینتر دچار چالشی عظیم شده بود . مشتریان به تنوع فونت و چاپ لوگو با وضوح و دقت بالا تمایل داشتند و بازار گرایش شدیدی به جت پرینتر های نسل دوم ( HR) داشت . یکه تازی شرکت های نسل دوم در بازار فروش دنیا با سرعت ادامه می یافت و رقبا در تلاش برای باز پس گیری آن سخت به پیش می رفتند . در همین زمان کودکی جدید در بازار جت پرینترهای صنعتی متولد شد و به بازار اضافه شد که مورد توجه کارگاه های کوچک قرار گرفتند .

این کودک متولد شده در بازار فروش دستگاه جت پرینتر در واقع یک دستگاه بسیار کوچک بود . بدین معنا که یک مادر برد بسیار کوچک وساده که می توانست با هد HP اطلاعت متغیر را روی محصول چاپ کند و تاریخ زن کوچک با قمتی بسیار نازتر ار از دستگاه های جت پرینتر موجود در بازار بود و در مدت کوتاهی توانست سهم عمده ای از بازار فروش دستگاه جت پرینتر را بخود اختصاص دهد . عمده مشتریان دستگاه جت پرینتر با هد HP کارگاه کوچک و فصلی بودند که توانایی خرید دستگاه جت پرینتر حرفه ای را نداشتند و از آنجا که تولید بالایی هم نداشتند قیمت بسیار بالایی جوهر دستگاه جت پرینتر با هد HP برای آنان مهم نبود . حال سازندگان این نوع از جت پرینتر ها برای سهم بیشتر از بازار مرتب در حال بروز رسانی این نوع جدید دستگاه جت پرینتر بودند و اوضاع بازار فروش دستگاه جت پرینتر حالا بیش از بیش بحرانی و رقابتی تر شده است .

در چنین اوضاع و احوالی کمپانی EBS آلمان که از لیدرهای انواع دستگاه جت پرینتر در دنیا شناخته می شود اقدام به طراحی و ساخت نوع خاصی از جت پرینتر کرد . این نوع از جت پرینتر در واقع معادلات کاری جت پرینتر را در دنیا شکست . در واقع این جت پرینتر پرتابل بجای آنکه محصول حرکت داشته باشد و جت پرینتر ثابت باشد برعکس عمل کرد . و در سال 2005 توانست مدال بهترین نوع طراحی و ساخت جت پرینتر پرتابل یا همان جت پرینتر دستی را بدست آورد . ولی این دستگاه بسیار کارآمد و مدرن و جدید جت پرینتر نیز برای کار در ایران دارای مشکلاتی است .

این مدل از جت پرینتر دستی دارای 16 نازل با ارتفاع چاپ 27 میلی متر دارد و برای ارسال پیام از کامپیوتر به دستگاه جت پرینتر EBS از سیستم بلوتوث استفاده می شد اینکه دستگاه های جت پرینتر دستی EBS در سیستم کارتریج جوهر خود از وجود چیپ های محافظتی استفاده می کرد باعث گرانی بیش از حد و عدم شارژ مجدد جوهر بود مورد نارضایتی بعضی از مصرف کنندگان این دستگاه ها بود و همچنین نوع ورود اطلاعات به دستگاه خیلی ساده و راحت نبود .و فقط برای چاپ بر روی محصولات خیلی بزرگ مورد کار اید ه ال قرار می گرفت . ولی در مجموع همه شرایط این نوع از جت پرینتر دستی در بازار فروش انواع دستگاه جت پرینتر در دنیا میزان فروش قابل توجهی بدست آورد .ولی سازندگان در کشور چین اقدام به کپی کردن از این دستگاه جت پرینتر روی آوردند و توانستند جت پرینتر دستی با قابلیت های بسیار مناسب کپی کنند . که کارایی مناسبی داشت .

شـــرکت های چینی:

شـــرکت های چینی تولید کنـنده دستگاه های جت پرینتر خیـلی ســریع توانـستند بر بازار دستگاه های جت پرینتر دستـی EBS 250 غلـبه کنند و با کـپی کردن میکرو چیپ های جوهر دستگاه جت پرینتر و همچنین کپی از دستگاه جت پرینتر به تولید انبوه انواع دستگاه جت پرینتر اقدام نمایند تولید کنندگان چینی از تمامی مدلها ی جت پرینتر اقدام به کپی و ساخت انواع جت پرینتر کردند و در این راه نیز تا حدودی نیز موفق بودند البته دلیل موفقعیت گاهی ارزانی بیش از حـــد قیمت انواع دستگاه جت پرینتر هم بود . اما بازار فروش جت پرینتر واکنشی خاص نشان داد ….

حال سازندگان در سراسر دنیا اقدام به طراحی و ساخت دستگاه جت پرینتر دستی با سیستم هد HP کردند قیمت پایین دستگاه و قیمت بالای چاپ بر روی محصولات معضل بزرگ این نوع از جت پرینتر دستی با هد اچ پی محسوب می گردید . اما رفته رفته کارگاه ها و تولید کنندگان خانگی برای چاپ تاریخ تولید و تاریخ اننقضا از این نوع جت پرینتر استفاده کردند و راضی و خوشحال بودند که توانستند جت پرینتر ارزانی خریداری کنند و اما این پایان راه نبود و مشکلات کم کم نمایان شد .

از آنجاییکه که اغلب دستگاه های جدید برای چاپ بر روی محصولات بزرگ و یا کارتن بکار می رفت، شرکت های اولیه شروع به طراحی و ساخت دستگاه های جت پرینتر با سیستم DOD کردند ، این سیستم می توانست جلوی فروش بیش از بیش دستگاه های نسل دوم را بگیرد و شرکت های اولیه نیز سهمی در بازار برای چاپ بر روی محصولات بزرگ و کارتن را نیز بدست آوردند . در واقع سیستم DOD ( قطره و تقاضا ) سیستم ساده بود که با یک هد بزرگ 7 و یا 12 و حتی 16 نازل کنترل میشد که می توانست چاپ بزرگی بر روی محصولات بزند اما وضوح چاپ و کیفیتش پایین بود و آرم ها و لوگو ها خیلی واضح نبودند اما به هر حال مانعی برای نسل دوم جت پرینتر ها بود ولی این سیستم دارای چند مشکل بزرگ بود که به راحتی قابل چشم پوشی نبود و مانعی برای فروش بیشتر آن در سراسر دنیا می شد

ابا توجه به تمام موارد ذکر شده فوق اصولی برای خرید دستگاه جت پرینتر و شرایط ویژه ایی برای خرید دستگاه جت پرینتر می باشد که نسیت هر تولید کننده با تولید کنده دیگر متفاوت است .