اخبار ومقالات

معرفی انواع ریبون، کاربردها و ویژگی های آن

با معرفی انواع ریبون و بررسی کاربردها و ویژگی های آن در خدمت شما هستیم. ریبون وسیله ای است که در دستگاه جت پرینتر از آن استفاده می شود. برای کسب اطلاعات در مورد انواع ریبون و ویژگی های آن ها در این بخش با دیبا جت پرینتر همراه ما باشید.

ریبون چیست؟

ریبون یک نوار آغشته به جوهر می باشد که با توجه به نوع دستگاهی که در آن مورد استفاده قرار میگیرد دارای طراحی یا جنس خاصی می باشد. برای مثال برای دستگاه های چاپگر سوزنی با توجه به برخورد سوزن به این ریبون جنس آن از نوعی الیاف پارچه مانند می باشد که این الیاف آغشته به نوعی جوهر مایع می باشد؛ اما در دستگاه های لیبل پرینتر که ریبون با سطح هد حرارتی در تماس است هم جنس و شکل ریبون متفاوت از دستگاه های سوزنی می باشد. ریبون دستگاه های لیبل پرینتر از جنس پلی استر یا مواد مشابه آن بوده و دارای سطحی بسیار نازک است که آغشه به جوهر جامد می باشد.
پس از تماس ریبون با هد دستگاه و اعمال حرارت جوهری که بر روی سطح ریبون وجود دارد ذوب شده و با تماس با سطح لیبل به روی آن انتقال پیدا می کند از این رو دستگاه هایی که از این نوع مکانیز جهت چاپ استفاده میکنند انتقال حرارتی (یا همان Thermal Transfer) می گویند.

بیشتر بخوانید: نحوه راه اندازی جت پرینتر

ریبون یکی از مهم ترین مواد مصرفی در تجهیزات بارکد و لیبل پرینترها بوده و از مشتقات نفتی تشکیل شده است و برای چاپ بر روی انواع لیبل مورد استفاده قرار می گیرد. ریبون ها از نظر تنوع به دو دستهه تقسیم می گردند که عبارتند از: ریبون وکس، ریبون رزین، ریبون وکس رزین، ریبون سوپر رزینریبون ها در سایز های استاندارد در بازار عرضه می گردند.ریبون ها در عرض های 40، 60، 80، 110 ،160 و از نطر طول در متراژ های 75، 110، 300 ، 450 متر تولید شده و در بازار جهانی عرضه می گردد.

معرفی انواع ریبون، کاربردها و ویژگی های آن

معرفی انواع ریبون، کاربردها و ویژگی های آن

انواع ریبون

برای اینکه بتوانیم بر روی انواع برچسب یا لیبل ها چاپ کنیم. باید از جوهر مخصوص این کار که اصطلاحا ریبون نام دارد، استفاده نماییم. همچنین برای هر نوع لیبل، ریبونها مخصوص وجود دارد. ریبونها از نظر شکل ظاهری یکسان می باشد و لیکن با توجه به مواد تشکیل دهنده آن دارای کاربرد های متفاوتی می باشند.

برای انتخاب بهترین ریبون برای چاپ می بایست اطلاعات کاملی در مورد انواع ریبون داشته باشید. در این بخش به بررسی انواع ریبون و ویژگی های آن ها پرداخته ایم.

ریبون وکس (Wax Ribbon)

ریبون وکس اغلب برای چاپ بر روی لیبل کاغذی که از نظر ماندگاری اهمیت چندانی برای کاربر ندارد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا چاپ این نوع ریبون برای استفاده در مدت زمان کم بوده و در برابر اصطحکاک، شستشو مقاومت کمی دارد و پاک خواهد شد.

» ميزان شفافيت چاپ: بسيار بالا
» ميزان مقاومت چاپ: بسيار پايين
» عمده مصارف: صنايع بسته بندي و…
» ویژگی ها: فقط جهت چاپ بر روي ليبل كاغذي
ریبون وکس رزین (Wax/Resin Ribbon)
ریبون وکس رزین برای چاپ بر روی تقریبا تمامی لیبل ها مورد استفاده قرار می گیرد. ریبون وکس رزین از لحاظ کیفیت چاپ و مقاومت در برابر پاک شدن خاصیتی بین ریبون وکس و ریبون رزین را دارا می باشد.
» ميزان شفافيت چاپ: بسيار بالا
» ميزان مقاومت چاپ: پايين
» عمده مصارف: صنايع لوازم خانگي و…
» ویژگی ها: شفافيت خوب و مقاومت نامناسب
معرفی انواع ریبون، کاربردها و ویژگی های آن

معرفی انواع ریبون، کاربردها و ویژگی های آن

ریبون سوپر رزین (Super Resin Ribbon)

» ميزان شفافيت چاپ: بسيار بالا
» ميزان مقاومت چاپ: بسیار بالا
» عمده مصارف: صنايع خودرويي ، صنايع لوازم خانگي و…
» ویژگی ها: مقاومت بسيار زیاد در برابر حل‍‍‍ّالها و شرايط محيطي مختلف
ریبون سوپر رزین تمامی خاصیت های ریبون رزین را با مقاومت و کیفیت بسیار بالاتر دارا می باشد و برای چاپ بر روی لیبل های پی وی سی، متال، اموال، خرد شونده و…. که نیاز است برای مدت زمان های بسیار طولانی و در شرایط محیطی مختلف و در برابر حلال های بسیار قوی و مواد شیمیایی مقاومت داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

ریبون رزین (Resin Ribbon)

ریبون رزین در زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که مقاومت و ماندگاری چاپ بر روی لیبل برای کاربر اهمیت زیادی داشته باشدو نیاز باشد چاپ روی لیبل برای مدت زمان زیادی در تمامی شرایط محیطی و در برابر حلال های قوی مانند ایزو پروپیل، بنزین ، الکل و…ماندگارو مقاوم باشد.ریبون رزین بالاترین کیفیت چاپ را دارد و بیشتر برای چاپ بر روی لیبل های پی وی سی، متال، اموال، خرد شونده و…. مورد استفاده قرار می گیرد.

» ميزان شفافيت چاپ: بسيار بالا
» ميزان مقاومت چاپ: بالا
» عمده مصارف: صنايع خودرويي ، صنايع لوازم خانگي و…
» ویژگی ها: مقاومت بسيار مناسب در برابر حل‍‍‍ّالها و شرايط محيطي مختلف